”Gör man saker bara för andras skull så dör gnistan”

Binnie Smalls - DJ, producent och remixologist - har på kort tid släppt ett gäng remixer med bland andra Drake, Vybz Kartel och Million Stylez. Nu spelas hon på radioshower och mixtapes över hela världen. I exklusiv intervju med SKAP berättar Binnie om beats, inspiration och att äga sig själv.


Foto: Privat

Berätta om dina remixer; hur funkar det när du plockar isär en låt och sätter ihop den igen i ny skepnad?
- Jag har någon inbyggd drivkraft att göra låtar mer dansgolvsvänliga, och det går förmodligen hand i hand med att jag även jobbar som DJ. Det var där remixandet startade för inte jättelänge sen - jag ville ha exklusiva låtar som peppade upp dansgolvet och började därför ta ”sparsmakade” låtar som jag älskade grunden i och bygga om dom. Det vill säga: jag började jobba med redan befintliga låtar som jag sedan ”byggde på” och snabbade upp. Med tiden började det trilla in acapellor från artister och jag har fått ta mig an nya utmaningar och bygga helt nya produktioner från grunden. Det är otroligt kul, och också målet. Det finns så mycket man kan bygga kring och inspireras av. Något jag är väldigt svag för är att sampla från den befintliga acapellan och göra beats och andra ljud utifrån den. Det är på något sätt eggande för mig att veta om alla detaljer i en produktion som inte direkt går att höra utåt, men som jag själv vet om. 
 
Vilka beståndsdelar i en låt får dig att gå igång och tänka “detta måste jag remixa!”?
- Essentiellt är det rytmen och gunget. Jag är så otroligt driven och inspirerad av alla sorters trummor och bas. Det kan också vara sättet artisten sjunger på, melodin eller den grundläggande viben av låten. Det är väldigt svårt att pinpointa exakt vad det är, förutom en direkt magkänsla jag får när jag hör låten. 
 
Ditt eget sound, det som ÄR Binnie Smalls - hur har du gjort för att skapa det?
- Jag tror att det egentliga svaret är att jag än så länge bara skapat produktioner utifrån vad JAG tycker är bra och blir taggad av. Jag har en otroligt stark magkänsla som styr mig, och får jag inte feeling för det jag gör så slutar jag och övergår till något annat. Men jag ska inte ljuga - det är en ständig kamp att inte dras in i att tänka på vad andra ska tycka, men jag tror det är superviktigt att försöka hålla sig ifrån det och alltid försöka hålla sig peppad och inspirerad av det man själv gör. Gör man saker för andras skull och inte sig själv så ser jag ingen mening med att jobba i en kreativ bransch, då dör gnistan. Det är ändå kreativiteten som är den viktigaste drivkraften. 
Ytterligare parameter är att ibland sätta sig själv i situationer där man måste utmana sig själv. Jag har till exempel inte tusen synthar, trummaskiner och pluggar när jag bygger en produktion, jag jobbar väldigt ”spartanskt” och jag tror ibland att det kan vara en fördel med återhållsamhet. Alldeles för många alternativ och valmöjligheter kan ibland göra att man inte ens orkar påbörja något, för att man inte vet VAR man ska börja någonstans.
 
Var hittar du inspiration?
- Det är väl ett givet svar, men musik inspirerar mig mest och har alltid gjort. Jag kan höra en detalj i en låt, en melodi eller en specifikt trumljud - det kan vara så simpelt som en snygg hihat - och kan på en sekund ha byggt en helt ny låt i mitt huvud utifrån det. 
Jag inspireras även otroligt mycket av andra människor, deras talang och kreativitet och deras sätt att skapa. Att försöka förstå ett musikgenis hjärna, det finns vissa artister som jag känner att vad dom än rör blir det magiskt. Dom personer jag dras till har alltid en tendens att verka otroligt ödmjuka och inte bry sig om att ”synas” på det sätt som musikbranschen rent generellt präglas av. Ta Kaytranada som exempel: behöver jag inspiration och ge mig in i ett annat musikuniversum så sätter jag på något han har rört vid, och helt plötsligt öppnas min hjärna upp för ett nytänkande musikskapande. Eller i alla fall en strävan till det.
 
Hur ser din arbetsmiljö ut?
- Jag jobbar ”mobilt” och trivs väldigt bra med det. Hemifrån, caféer, vänners/kollegors studios. Mixar görs i Soundtrade Studios i Solna. Att kunna skapa var jag än är och inte vara bunden till en specifik plats är väldigt viktigt för mig.
 
Vad är din drivkraft i skapandet?
- Förutom själva musiken så är det människorna jag har omkring mig som håller mig driven och inspirerad. De människor jag haft närmast kring mig det här året är den viktigaste byggstenen i det jag håller på att skapa. Jag tror det är viktigt att aldrig glömma bort vilka som pushat dig och trott på det du gör - för mig är det de som håller mitt musikskapande vid liv. Att ha folk omkring dig som känner samma passion för det du gör och ger dig självförtroende i situationer där du tvekar är ovärderligt. 
Ytterligare en drivkraft är visionen av att få skapa musik med olika människor världen över, på olika platser. En möjlighet till en vardag som alltid är dynamisk, äventyrlig och spännande. 
 
Du startade och äger Lost Track, ditt eget label för hiphop och dancehall.
Vilka är fördelarna med att “äga sig själv”?
- Jag startade Lost Track förra året i grund och botten för att kunna släppa egen musik precis som jag vill. Men också för att det fanns så otroligt mycket bra dancehall/hiphop i Sverige som inte fick någon plats och som jag tyckte var värd att uppmärksamma. Nu har dörrarna öppnats mer för just dessa genres i Sverige, vilket är otroligt roligt att se.
Att äga sig själv ger fördelar i form av egen kontroll, och du behöver inte vara lika beroende av andra människor för att kunna jobba i den takt som passar dig. Samtidigt är det farligt att jobba alldeles för mycket själv. Det finns massor av fördelar med att lägga ansvar på andra, eller snarare jobba med andra människor. Ingen kan bygga ett imperium själv, oavsett vad du vill göra karriär inom. Det finns däremot olika sätt att bygga ett team på, och den viktigaste parametern är att veta vad man själv är bra på, veta om sina egna styrkor och svagheter. Att lära sig det och hitta andra personer som brinner för samma sak och kompletterar dig är det viktigaste man kan göra.
 
Musikbranschen idag - hur ser möjligheterna ut att ta sig fram, att leva på musiken?
- Musikbranschen är komplex, och det här kan jag prata om huuur länge som helst. Från att ha pluggat musik sedan barnsben och många år i vuxen ålder samt jobbat i flera år direkt inom musikbranschen så har jag sett så många olika sätt att ta sig fram på, människor som lyckats utan att ens brinna för det dom gör bara för att de har sett att det går att tjäna pengar på det. Och i det stora hela kommer musikbranschen alltid på något sätt styras av att tjäna pengar. Som tur är finns det massor av människor som gör det för att de älskar det, och det är de som i mina ögon gör branschen magisk. Det finns alltid möjligheter att ta sig fram och göra sig ett namn, och jag tror att det hänger mycket på dig själv. Drar till med ett klyschigt citat av att ”man skapar sin egen lycka”, men jag upplever att det är en form av sanning. Mycket kan skapas av rätt plats vid rätt tidpunkt, möten med ”rätt” människor och så vidare - men har du inget att visa upp eller inte jobbar hårt nog för det så kommer det till slut rinna ut i sanden ändå. Man behöver visa att man VILL, och viljan tar dig långt. Samtidigt - att leva på musiken är svårt. Det är inte ett jobb där man går till samma plats varje dag, gör sitt jobb och blir ”klar” varje dag. Det är flyktigt, pågående, dynamiskt och drivs mycket utifrån ens egen kreativitet vs. trender, vilket gör varje dag intressant men självklart också frustrerande. Det krävs ett visst mindset för att kunna stanna. Viktigt är också att inte stirra sig blind på siffror, streams och likes. För mig bygger inte framgång på det, utan att få göra det man älskar varje dag. Får man göra det har man lyckats. 
 
Hur ser könsrollerna ut inom remix-världen? Har du fått kämpa hårdare - eller tvärtom, glidit fram lättare - för att du är kvinna?
- Jag har absolut stött på båda delarna. Jag har ganska säkert (men ej uttalat) fått jobb på grund av att jag är kvinna, men även blivit förbisedd av samma anledning. Det är en hård bransch, speciellt inom just dancehall. Procentuellt finns det otroligt få kvinnliga dancehall-producenter, speciellt i Sverige. Det gör en absolut mer unik, men samtidigt känner man sig då och då väldigt ensam i det. Det finns inte så många man kan ventilera till som faktiskt förstår exakt i vilket klimat man befinner sig i. Jag får ofta höra att jag är en ”kvinnlig producent” och inte bara en ”producent”. Detta är ett väldigt komplext ämne att diskutera men i slutändan anser jag att en bra producent är en bra producent, och kön ska inte ha någonting med saken att göra. 
 
Har du några tips och råd till nya, oetablerade musikskapare? Vad ska man tänka på när man kliver in i musikbranschen? 
Följ din magkänsla och gör det du blir taggad av. 
Gör klart saker! Det är så otroligt lätt att börja på tusen projekt och aldrig slutföra något (tro mig, jag har själv varit där) men för mig började allt rulla ordentligt när jag bestämde mig för att slutföra det jag påbörjat. Det är alltid bra att ha färdiga saker att visa upp.
Var inte rädd för att spela upp saker för andra människor! Konstruktiv feedback får dig att utvecklas, och det kan du inte få av dig själv.
Jobba hårt och dedikerat. Brinner du för det du gör så är investering av tid och energi en del av nyckeln till framgång. 
Backa inte ur saker för att du är rädd! Jag säger alltid ja när något känns nytt/skrämmande för mig. Det är skitläskigt, men jag är hundra procent övertygad om att det gör dig starkare och bättre på det du gör.
Uppskatta människorna runt dig som peppar det du gör. De är det viktigaste du har!
 
Namn: Binnie ”Smalls” Ahlsén
Bor: Hägersten
Bakgrund: Stockholm
Drivkraft: Människorna runt mig, drömmen om att resa och musik i alla dess former.
Lyssnade på senast: Deejay Theory’s mixtape ”Dancehall By Day” (= Disco-dancehall. Genidrag!) 
 
Text: KWD Studio