Kreativ frihet drog Isabelle Engman mot spelmusiken

Isabelle Engman gick från pianospel till filmmusik, och vidare till musik för datorspel. Idag bor hon i Los Angeles, där hon arbetar med jättar som Microsoft och Sony Pictures. 


Isabelle Engman. Foto: privat
 

Det var nestorn inom spelmusik - Garry Schyman, som bland annat gjort musiken till Middle-Earth - Shadows of Mordor, som fick Isabelle Engman att fastna för spelmusiken. Schyman var en av lärarna under hennes tid på USC (University of Southern California).
- Redan under den första spelmusik-lektionen jag hade var det något som sa klick. Jag hade ju själv inte varit någon riktig spelare genom åren, utan har blivit det nu i efterhand. Spelmusik är ju väldigt lik filmmusik idag, orkestral och modern, inte längre the 8-bit sound så att säga. Jämfört med filmmusik tilltalade spelmusiken mig på ett annat vis, då jag kände att den hade färre ’musikaliska normer’ och jag kunde ta ut svängarna mer och experimentera. 

Isabelle Engman stannade kvar i LA och är idag ett välkänt namn i branschen, efter att ha ägnat de senaste tio åren åt film- och spelmusik. Hon har sett spelmusik-genren utvecklas från yrvaken till explosivt växande.
- Spelmarknaden är på framfart och många kompositörer söker sig dit då det finns en annan kreativ frihet att jobba med spelmusik jämfört med film. Den största förändringen jag ser för filmkompositörer är att tidsramarna för kompositionsarbetet inom filmindustrin minskat avsevärt i takt med att man vill dra ner på utgifter. Jag ser också effekter av digitaliseringen. Ju mer vi gått ifrån det analoga desto större krav ställs på filmkompositörer att behärska digital teknologi. 
 
Något som också växer sig större och som påverkar marknaden för framför allt filmmusikkompositörer, är Library Music, även kallad Stock Music, vilket är redan existerande musik som framförallt TV-produktioner använder sig av, istället för att anlita en kompositör vid tidsbrist och tajta deadlines. 
- När det gäller själva musiker ser jag att dagens filmmusik handlar allt mindre om teman, ledmotiv – vilket har varit det traditionella sättet att bygga filmmusik på. Ta till exempel Star Wars, vars musik skapades av ’the mastermind’ John Williams. Han började med att använda igenkännbara ledmotiv för varje karaktär i filmerna han jobbade med. All musik bygger minutiöst på dessa ledmotiv och variationer av dessa. 
 
Isabelle Engman understryker att detta sätt att komponera fortfarande existerar - ett bra aktuellt exempel är musiken i Game of Thrones. Ramin Djawadis huvudtema för serien är extremt igenkännbart, och Isabelle Engman påpekar att om man analyserar Djawadis musik ser man att han använder teman ”på ett uttänkt och genialiskt sätt och kombinerar olika karaktärers teman om de är i bild samtidigt”.
- De senaste Oscars-nominerade soundtracken visar tydligt på den variation av filmmusik som finns idag. Bland de nominerade fanns bland annat musiken till filmen Moonlight, där kompositören Nicholas Britell skapade musik till stor del baserad på experimenterande av ljudbilden. Han vred och förvrängde traditionella instrument som piano med en hip-hop-processing-teknik för att skapa ett unikt sound. Mixandet av musikstilar är en tydlig tendens nu. 
 
Ytterligare en aspekt i utvecklingen av film- och spelmusiksoundet är dagens teknologi. Vem som helst kan idag sitta på sin kammare och programmera musik utan att egentligen ha någon musikteknisk bakgrund, vilket enligt Isabelle Engman bidrar till ett mer mångfacetterat utbud. Men vad krävs för att bli en bra spel- och filmmusikkompositör; vad skiljer skapandet från andra genrer?
- Den största skillnaden är att du har ett narrativ att följa. Din musik är inte ett ”stand-alone-element", vilket den blir om du skriver en låt som släpps på radion till exempel. Som film- eller spelmusikkompositör har din musik en funktion, det kan vara att missleda tittaren eller förstärka ett emotionellt ögonblick. Musiken är i högsta grad ett narrativt element i film och spel, precis lika mycket som det visuella är. Man har ett medium att anpassa musiken till. För många kompositörer som nyss börjat skriva film- eller spelmusik kan detta vara lite främmande. Man lär sig med tiden att navigera bland de många olika kreativa visioner som kan finnas i en produktion, och många re-writes är så att säga ”part of the game”. Något som underlättat för mig och gjort mig bra på detta att jag har en bred musikalisk bakgrund – man vet aldrig vilken genre eller stil man kommer att skriva i härnäst.

Och vad skiljer spelmusikskapandet från arbetet med filmmusik?
- Framför allt timing. När du skriver musik till film måste du tajma händelser på detaljnivå, du skräddarsyr musiken på ett helt annat sätt än när du skriver musik till spel. I spel varierar det hur länge spelaren stannar på till exempel samma nivå, musiken är inte tajmad frame by frame, så att säga, och är till skillnad från filmmusik loop-baserad. Loop-aspekten ställer också ett annat krav på den musikaliska kvaliteten; man måste ha i åtanke att spelaren kanske kommer att höra musiken hundra gånger om, då gäller det att inte skriva musik som man lätt tröttnar på! 

Isabelle Engman anar att 3D och VR inom en snar framtid kommer få en mycket större betydelse inom den snabbt växande spel- och filmmusikbranschen. Teknikerna bäddar för möjligheten att utveckla spel- och film-upplevelsen och göra den flerdimensionell.
- Tänk att som tittare få en virtuell rundvandring i miljön i en film innan den drar igång, ett interaktivt möte som skulle kunna öppna helt nya möjligheter för filmmusikskapandet. Kanske filmmusik och spelmusik – film och spel – möts mer gällande den interaktiva aspekten? 
 
ISABELLES UTRUSTNING:
MacBook Pro
Externa datorskärmar
RME Babyface Pro (ljudkort)
Audio-Technica ATH-M50x (hörlurar)
M-Audio Keystation 88 II (USB keyboard)
Vintage Kig Audio (mikrofon) 
En mängd Sample Libraries/Plug-ins
 
ISABELLES TIPS TILL DIG SOM VILL SKRIVA SPELMUSIK:
”Se filmer, spela spel och analysera musiken! Lär grunderna i film- eller spelmusikskapande. Analysera noter av din favoritkompositör, om du är intresserad av mer orkestral filmmusik till exempel. Lär dig ett musikprogram som Logic Pro, Pro Tools eller liknande. Lär dig hur att använda dina samplingsbibliotek, bli en hejare på kortkommandon och utveckla ett snabbt arbetsflyt. Lär dig om musikproduktion och mixning, vilket är en lika stor del av professionen. För spelmusik finns en massa roliga verktyg som FMOD, där du kan leka med lager och den interaktiva delen av musiken.”
 
ISABELLES JOBB I URVAL:
Senaste spelprojekt: Zombies (Xbox One Kinect) + en drös Android-games för företaget Somatone Interactive Inc., allt från detektivspel till futuristiska racing-spel. 
Filmmusik bl.a till serien Rounds, filmer som The Other Place och One Under The Sun.
På ingång: en kommande TV-serie producerad av Sony Pictures.
 
Text: KWD Studio
 

Bli medlem i SKAP här.