Sveriges hemligaste musikskapare

Hon har skrivit för Britney Spears, Seinabo Sey, Robyn, Christina  Aguilera med flera. Medan andra låtskrivare drömmer om Artistsamarbetet med stort A, så väljer Sophia Somajo att hålla sin låtskrivarkarriär så hemlig som möjligt.


Foto: Privat

Du använder olika pseudonymer när du skriver åt andra artister. Varför har du valt att göra så, istället för att alltid använda ditt eget namn?
- Jag vill inte dra någon nytta av andra artisters exponering i mitt eget artisteri. Jag vill få erkännande för min musik, inte kändisskap i association till andras framgång. Många av dem jag jobbar med är så stora namn i jämförelse med mitt eget att de alltid skulle nämnas i sammanhang runt mig.

Har varje pseudonym en egen stil?
- I mitt huvud så har de en egen fiktiv identitet och den går i linje med deras samarbeten.

Du startade Do It Yourself Bitch Productions 2012. Varför eget label?
- Jag har sedan min första EP 2007 gett ut mina skivor via mina egna bolag och licensierat dem till större lablar. Jag har väl alltid känt att jag vill ha koll på min egen produkt och aldrig haft ett behov av hjälp med att formas i det kreativa stadiet. Jag anlitar hellre en “större muskel” i slutskedet av projektet som kan distribuera ut musiken bredare. Någon som säljer liksom. Jag skapar, producerar och paketerar gärna, men jag är ingen bra säljare.

I våras gav du ut ditt tredje album i eget namn. Hur är skillnaden i att få beröm och kritik för dina självbetitlade produktioner - jämfört med när du skriver under pseudonym?
- Främst så är mina egna skivor något som jag gör väldigt självständigt med självbiografiskt innehåll, då blir ju kritik och mottagande enormt mycket mer personligt. När jag skriver för andra artister så kan vi vara så många som fyra personer på en låt, och den är skriven för och ur en annan människas perspektiv. Så där blir det ju mer distans.

2012 års album skänkte du bort via en fildelningssajt. Varför?
- Det stämmer. Jag kände att jag ville ge bort den. Det kändes som att det fanns en hel del ungdomar som satt hemma ensamma med internet som sällskap. Kanske människor som inte går på festival och upptäcker ny musik. Det var som en present till den som var intresserad, inget påprackande eller säljande. Bara: “här får du - om du vill ha…” Jag hade skapat 100 procent av min egen produkt. Så det var ett val som var upp till mig själv att göra, utan att det fanna någon inblandad som inte fick betalt för sitt jobb. Förutom jag då, haha. Jag använde plattformen endast som ett kommunikationsmedel då jag visste att den hade hög trafik. Vad sajten i helhet står för eller vad människorna bakom den har för personliga agendor var för mig totalt ointressant. 

Du bor i Stockholm. Är det inte lockande att flytta till  Los Angeles, där ”alla” bor?
- Ja, jag bor kvar i Stockholm. Jag älskar den här staden. Jag jobbar mycket med Los Angeles men känner mig inte sugen på att flytta dit permanent. Vilka är “alla” förresten? Och varför skulle man vilja bo med dem…? 

Hur ser din arbetsprocess ut? Och i vilken miljö jobbar du mest och bäst?
- Jag har ingen bestämd process. Det är lite olika, det kan börja med en melodi i huvudet som jag går och nynnar på, spelar in i mobilen och sedan utvecklar. Det kan vara ord eller meningar som jag tonsätter. Ibland börjar jag med en produktion som jag skriver text och melodi på… Något jag producerat själv eller får skickat till mig. Jag jobbar bäst i fria miljöer och tycker att det är rätt tråkigt att ha för mycket struktur kring skapandet av musiken.

Vad inspirerar dig?
- Livet liksom…det är ju livsfarligt att leva. Men det går att göra musik på.

Har du något råd till nya musikskapare?
- Strunta i hur man ”ska” göra. Det finns inget rätt och fel. Ha inte för mycket respekt för auktoriteter i branschen - de behöver dig mer än vad du behöver dem. Viktigast: vad vill du säga? Tänk mer på det än sound. Har du inget att säga - vänta med att uttrycka dig. Du måste göra detta för att det är det enda som känns rätt i din verklighet, inte för att det är bra business… För det är det inte.