Musiksverige – den svenska musikbranschens nya intresseorganisation

28 oktober lanseras Musiksverige, den svenska musikbranschens nya intresseorganisation. I Musiksverige samlas för första gången någonsin artister, kompositörer, textförfattare, musiker, skivbolag och musikförläggare i syfte att ge den kommersiella svenska musiken bästa möjliga förutsättningar att skapas, utvecklas och spridas.

SKAP är en av grundarna till Musiksverige, som ska kommunicera och driva den samlade musikbranschens frågor. Musiksverige har i uppdrag att ge svensk, kommersiell musik bästa möjliga förutsättningar att skapas, utvecklas och spridas.

Nytillträdd vd är 31-åriga Elisabet Widlund, tidigare scenkonstproducent, affärsutvecklare och pr-konsult.

– Musiksverige är både en efterlängtad plattform där musikbranschen kan diskutera gemensamma frågor, och branschens enade röst i dialogen med politiker och media, säger Elisabet Widlund, vd för Musiksverige.

Musiksverige fokuserar på tre områden: upphovsrätt, musikexportstöd och utbildningsfrågor.

– Att branschen nu har samlats gör oss mer flexibla och framtidsfokuserade i arbetet med att utveckla nya lösningar för spridning av musik, säger Elisabet Widlund.

Musiksverige är grundad av SAMI (Svenska Artister och Musikers Intresse organisation); Musikerförbundet; SYMF (Sveriges Yrkesmusikerförbund); STIM (Svenska Tonsättares Internationella musikbyrå); FST (Föreningen Svenska Tonsättare); SMFF (Svenska Musikförläggare föreningen); SKAP (Föreningen Svenska Kompositörer av Populärmusik); IFPI Svenska Gruppen (International Federation of the Phonographic Industry) och SOM (Svenska Oberoende Musikproducenter). Musiksverige arbetar aktivt för att inkludera fler organisationer.

Information

Elisabet Widlund, vd: 073-044 94 09, elisabet [at] musiksverige [dot] org.

Mer om Musiksverige: www.musiksverige.org från och med 28 oktober.

Publicerad: 
28 oktober, 2010