Aftonbladet om ersättningar från digitala musiktjänster

Igår lanserade SKAP ett unikt svenskt pilotprojekt för att skapa långsiktigt hållbar utveckling för digitala musiktjänster. "I dag finns det pengar i den digitala näringskedjan – de har bara inte hittat fram till dem som står för värdet i samma näringskedja", säger SKAP:s ordförande Alfons Karabuda i Aftonbladet.

SKAP avslöjade på fredagen att ett stort antal intressenter bjudits in till samarbete för att skapa långsiktigt hållbar utveckling för digitala musiktjänster. Det handlar om att skapa en långsiktigt hållbar utveckling för digitala musiktjänster:

– Vi har en god bild av förhållandena i USA, tack vare SKAP:s samarbete med de nordamerikanska musikskaparorganisationerna. Där handlar det om att 60-70 % av intäkterna går till rättighetshavare, och av dessa går ca 3 % till låtskrivare och kompositörer. Exakt hur det ser ut i Europa och Sverige vet vi inte idag. Därför startar SKAP ett pilotprojekt för att ta reda på det och för att tillsammans med den samlade musikbranschen enas kring ett sätt att skapa balans i den digitala näringskedja där musikskapare står för värdet, säger Alfons Karabuda.

AFTONBLADET LYFTER SKAP:S SATSNING
På lördagen skrev Aftonbladet om att allt fler musikskapare och artister ifrågasätter balansen i ersättningarna från digitala musiktjänster. Taylor Swift har hoppat av Spotify och Aloe Blacc, som skrivit den mest spelade låten på Spotify tillsammans med Avicii, "Wake me up", menar att han tjänat så lite som 30 000 kr på det.

Aftonbladet lyfter i detta sammanhang SKAP:s branschsatsning och berättar om SKAP:s pilotprojekt. Alfons Karabuda får det avslutande ordet:

– I dag finns det pengar i den digitala näringskedjan – de har bara inte hittat fram till dem som står för värdet i samma näringskedja.

Läs artikeln här >>

Publicerad: 
8 november, 2014