SKAP debatterade med Epidemic Sound på Stim Music Expo

I årets upplaga av Stim Music Expo deltog SKAP:s ordförande Alfons Karabuda i en debatt med bland andra Epidemic Sounds vd Oscar Högberg.

Epidemic Sounds affärsmodell är enkel och vid första anblicken också en enkel lösning för både kunder och musikskapare. Men vilka blir konsekvenserna av en affärsmodell som kräver att du som skriver musiken avsäger dig dina rättigheter?

– Det är förståeligt att ett vinstdrivet bolag bygger sina affärer på det här viset. Till skillnad från Stim, som ju ägs av musikskaparna själva, ska utomstående ägare, aktieinnehavarare och riskkapitalister ha betalt. Det är enkel matematik att förstå varifrån de pengarna tas, säger Alfons Karabuda.

Alfons Karabuda menar att det finns en rad problem förknippade med den här typen av affärsmodeller.

– Med kollektiv förvaltning får du som musikskapare betalt i den utsträckning din musik används. Används den mycket, får du mer betalt. Det innebär till exempel att om ett tv-program som du skrivit musik till också säljs till utlandet, får du betalt när det sänds även där. Med Epidemic Sounds modell går de pengarna istället till företaget och dess ägare, du själv blir utan ersättning.

Men det handlar om långt mer än bara pengar, menar Alfons Karabuda.

– För mig är det självklart att om du som musikskapare bidragit till ett tv-programs succé, är det naturligt att du också ska vara med och dela på framgången. Det gäller din ersättning, men också ditt goda rykte. Du ska få credd för det arbete du gjort och för den musik som är din. Men en affärsmodell som Epidemic Sounds tar inte hänsyn till det.

Foto: Kjell Holmstrand.

Tidigare om Epidemic Sound på SKAP.se >>
Läs Lars Nylin i Musikindustrin om Epidemic Sound här >>

 

Publicerad: 
5 november, 2014