Alice Bah Kuhnke: ”Vi behöver fler fristäder i Sverige”

Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke och Ramy Essam, ”den egyptiska revolutionens röst”, möttes i veckan i ett samtal under ledning av SKAP:s ordförande Alfons Karabuda. Den svenska ministern och den egyptiske protestsångaren fann snabbt varandra i övertygelsen att kulturen är den starkaste byggstenen i en demokrati.

Hela den här veckan pågår scenkonstkongressen ISPA Congress 2015 i Malmö. På onsdagen undersökte panelsamtalet ”Bridging: Culture and Humanity” kopplingen mellan kultur och demokrati. Vikten av att värna konstnärliga rättigheter och att stärka utsatta kulturskapare runtom i världen blev högst påtaglig när Ramy Essam berättade om hur han får möjlighet att fortsätta sitt regimkritiska musikskapande som Malmös första fristadsmusiker.

– Jag är förbjuden att arbeta i Egypten. Jag får inte uppträda live, jag får inte uppträda i radio eller tv. Men från min fristad i Malmö kan jag fortsätta att nå ut med min musik i Egypten, genom sociala medier, berättade han för ISPA-kongressens deltagare.



Alice Bah Kuhnke, Ramy Essam och Alfons Karabuda. Foto: Kjell Holmstrand.

Ramy Essams låt ”Irhal” – ”Stick” – blev den egyptiska revolutionens soundtrack. I fem dagar lyssnade han på folkets rop med krav på Mubaraks avgång. Sedan skrev han ”Irhal” och framförde den några dagar senare inför, och tillsammans med, några hundratusen människor på Tahrir-torget. Ramy Essam blev den egyptiska revolutionens sångare och kompositör.

– Både den gamla och den nya regimen skyr musikens kraft. Den egyptiska regimen undertrycker kulturen för att de är rädd för den. Först var det Mubarak, sedan militären, sedan Muslimska brödraskapet och nu är det militären igen, sa Ramy Essam.

Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke betonade vikten av att solidariskt stödja utsatta kulturskapare i andra länder. Hon beklagade också att konstnärligt skapande är utsatt även i Sverige:

– Det sorgligaste jag vet är konstnärlig självcensur. Det har vi även i Sverige. När vi idag har terrorn i vår nära omvärld, jag tänker på Ukraina, jag tänker på Charlie Hebdo, är det desto viktigare att stå upp för ett demokratiskt och öppet samhälle där konsten får vara fri och där konstnärer vågar följa sin inre röst, förklarade Alice Bah Kuhnke under panelsamtalet.

Alfons Karabuda tydliggjorde upphovsrättens koppling till yttrandefrihet och visade på hur viktig en skälig ersättning är för konstnärlig frihet.

– Det absolut enklaste sättet att tysta kulturskapare är att se till att de inte har råd att fortsätta skapa, framhöll han.

Det fristadsuppehälle som Ramy Essam har i Malmö är ett exempel på hur vi i Sverige kan stötta demokratiarbetet i andra delar av världen, och samtidigt berika oss själva med nya intryck och en ökad kulturell mångfald. Det var vid dagens panel i Malmö tydligt att kultur- och demokratiministern vill att Sverige ska öka engagemanget för fristäder.

– Vi behöver fler fristäder i Sverige. Ofta när jag pratar med politiker ute i kommunerna förstår jag att man helt enkelt inte vet vad det handlar om. När jag berättar brukar de bli intresserade. Så jag ska kämpa för fler fristäder för utsatta kulturskapare. Det är många som behöver få komma hit och mångfalden fristadssystemet för med sig gynnar Sverige, framhöll Alice Bah Kuhnke.

Ramy Essam. Foto: Kjell Holmstrand.

OM ”BRIDGING: CULTURE AND HUMANITY”
ISPA Congress 2015 samlar över 400 scenkonstaktörer från hela världen under fem dagar på temat ”Building Bridges”. SKAP är på uppdrag av kongressarrangören Musik i Syd och med stöd av Stims promotionnämnd värd för panelsamtalet ”Bridging: Culture and Humanity”.

ISPA, International Society for the Performing Arts, är ett globalt nätverk som samlar scenkonstaktörer.

Publicerad: 
29 maj, 2015