Alfons Karabuda bloggar om en fullspäckad SKAP-helg


Foto: Rodrigo Paras

Vilken SKAP-helg! Och jag då pratar inte bara om det otroliga vädret, utan om en helg som har varit full av evenemang som alla riktat strålkastarljuset på låtskrivarna.

Få har nog missat att uppladdningen inför årets schlagerhändelse nummer ett,  Eurovision Song Contest (ESC), dragit i gång för fullt. I veckan har artister, musiker och låtskrivare från 43 länder kommit till Stockholm för att medverka i tävlingen. Några som ofta hamnar i skymundan i detta sammanhang är låtskrivarna, trots att låtskrivare, kompositörer och textförfattare är upphovet till musiken är det inte alltid de syns och värdesätts nog.

Vad kunde då vara mer passande än att synliggöra upphovspersonerna än vid världens största låtskrivartävling? SKAP ville hylla dem och dedikerade därför en hel kväll, Songwriters' Night, till låtskrivarna. Under kvällen, som passande nog ägde rum på ABBA The Museum på Pop House, riktades strålkastarljuset på personerna bakom schlagerhitsen. Låtskrivare från hela Europa var på plats under Songwriters' Night och vi fick även  träffa svenska schlagerlegender som Ingela Pling Forsman, Lasse Holm, Michael Saxell samt Joy och Linnea Deb. Journalisten och ESC-experten Anna Charlotta Gunnarson intervjuade dem på scen och de berättade många underhållande historier om den ibland krokiga vägen fram till ett vinnande bidrag. Artisten och SKAP-medlemmen Julia Spada gjorde  sin egen högst personliga tolkning av Fångad av en stormvind.

Jag passade också på att påminna de europeiska kollegorna om värdet av deras musik och rättigheter, med orden: ” On an ending note and as representative of the songwriters, lyricysts and composers of Europe. I once more want to say that your music is valuable. Don’t sell it cheap, keep as much copyright or authors as you can. Limit the deals in time. You can afford a bad deal if its only for a short time. Not if it’s for life. Don’t see yourselves as someone that should be grateful for getting paid. It’s all the other stakeholders in the music value chain that should be grateful for you making their businesses possible. And last: party as often as the opprtunity is given, and start right now. Welcome European songwriters!”


Foto: Rodrigo Paras

***
Samtidigt på lördagen delade vi ut Ted Gärdestadstipendiet till begåvade trion Södra Station från Stora Scen i Kungsträdgården. Många undrar vad det är som gör svensk musik så speciell. Det finns ingen entydig förklaring, men vi vet att Ted och Kenneth Gärdestad verkligen kunde skapa den. Och med årets Ted Gärdestadstipendium fick vi möjlighet att visa på ytterligare några som tveklöst besitter förmågan - Södra Station

Här är juryns motivering till att ge dem stipendiet: ”Deras synnerligen dagsfärska pop är stöpt i ett dansant vemod. Med ett gediget hantverkskunnande har dessa tre unga låtskrivare och artister lyckats med konststycket att såväl förvalta som förnya det svenska pop-arvet.”


Foto: Johan Hammarbäck

***
Och igår så rundade vi av en intensiv helg med att prata om något som ligger SKAP så varmt om hjärtat, nämligen musik och mänskliga rättigheter. Kulturhuset Stadsteatern och Kansliet för mänskliga rättigheter bjöd in mig, Kerstin Brunnberg (Journalist), Fredrik Elg (Fristad Malmö), Ole Reitov (Freemuse), till ett samtal om censur och musik med ledning av musikjournalisten Ametist Azordegan.

.  
Foto: Inaku Marconi


Det blev ett fint samtal i ett soligt och fullsatt och myllrande Kungsträdgården som i dessa Eurovisiondagar stöpts om till Eurovision Village. Samtalet hade sin utgångspunkt i att det på många platser i världen faktiskt är förbjudet att utöva sin musik. Och jag lyfte såklart vikten av att musiker- och låtskrivare ska ha möjlighet att utöva och leva av sin musik, och att en stark upphovsrätt är grunden till musikalisk mångfald.

Foto: Gilda Romero

Publicerad: 
10 maj, 2016