Evenemang / 180518

Skap summerar: lyckade filmmusikdagar i Cannes

cannes-liten

I veckan arrangerade som Skap arrangerar tillsammans ECSA (intresseorganisationen för Europas musikskapare) Europeiska filmmusikdagen. Skaps Alfons Karabuda var på plats för att leda Europeiska filmmusikdagen och en panel som handlade om musik i dataspel.

Alfons vad är din spaning kring årets Cannesfestivalen, jämfört med andra år?
– Det var en hektisk filmfestival som alltid, men det regnade i Cannes så det innebar att alla inomhusmöten blev längre än vad de brukar vara. Som vanligt fanns också filmmusikkompositörerna på plats, för vad är en film utan dess musik? Det var glädjande att se så många Skapmedlemmar på plats och hur de rusade mellan möten för att skapa kontakter och nya uppdrag.

Det har ju pratats mycket om jämställdhetsfrågor i rapporteringen om Cannes. Märkete du som var på plats av det? 
– Ja, jämställdheten var en stor fråga i år, och den fanns överallt. Utom inom själva filmerna tyvärr … Det talades om jämställdhet, man fotade jämställdhet på röda mattan men den jämna fördelningen är det långt kvar till. Men det är bara att fortsätta ta fler och längre steg. I våra paneler i år hade vi fler kvinnor än tidigare och så skönt att de inte bara behöver tala jämställdhet eller hur det är att vara kvinna. De berättade istället om sina grymma projekt och det var otroligt intressant.

Berätta mer om panelen om musik i dataspel som du leddde. Vad handlade den om? 
– I år fokuserade vi på musik till spel, där vi tittade på nya möjligheter för den som skapar musiken. Vi fick handfasta råd om varför man ska ha en agent och till sist nördade vi in oss i den kreativa processen i filmmusikskapandet.

Läs mer om Europeiska filmmusikdagen här>>