Påverkansarbete / 100208

Finlands Dani Strömbäck vinnare av det Nordiska filmmusikpriset vid Göteborgs Filmfestival

Det var för den spirituella översinnlighet i pianomusiken han komponerat till Klaus Härös film ”Letters to Father Jakob” som den internationella juryn valde att ge äran och 100 000 SEK till Dani Strömbäck.

”När jag hade sett filmen för första gången satte jag mig ner vid min flygel och försökte få den sakrala stämningen i filmen ut ur flygeln,” berättade Dani Strömbäck under lördagens välbesökta seminarium ”Nordisk filmmusik finns!” som hölls i filmfestivalens tält utanför biografen Draken. Moderator för seminariet var Mikael Carlsson och deltagare var de nominerade kompositörerna till Nordic Film Music Prize.

På seminariet försökte man också definiera om det finns någon typiskt nordisk filmmusik. Och ja, kanske kan man ibland höra lämningar av de nordiska folktonerna i musiken till filmerna. Som i Danmarks nominerade Flemming Nordkrogs musik till ”Velsignelsen”, där han vackert applicerat spröda melodiska toner på känslorna.

Men annars är kanske ändå mest talande att den nordiska filmmusiken är olik på lika många sätt. Som vår svenska jurymedlem, Jean-Paul Wall beskrev det när han på lördagskvällen vid prisutdelningen introducerade det Nordiska filmmusik priset för publiken.

I tätt samarbete med sina nordiska upphovsmannaorganisationer har Skap (Föreningen Svenska Kompositörer av Populärmusik) och FST (Föreningen Svenska Tonsättare) i nätverket NFCN (Nordic Film Composers Network) nu delat ut det nordiska filmmusik priset för första gången på Göteborgs Internationella Filmfestival och deras prestigefulla Dragon Awards.

De nominerade var

  • Bardi Johannsson – Island – Oskar Jonassons film ”Reykjavik-Rotterdam”
  • Erik Enocksson – Sverige – Henrik Hellström and Fredrik Wenzels film ”Man tänker sitt”
  • Trond Bjerknæs – Norge – Joachim Rønning’s film ”Max Manus”
  • Flemming Nordkrog – Danmark – Heidi Maria Faisst’s film ”Velsignelsen”
  • Dani Strömbäck  – Finland – Klaus Härö’s film ”Letters to Father Jacob”

Den internationella juryn bestod av kompositörerna Karsten Fundal/Danmark, Geir Bøhren/Norge, Jean-Paul Wall/Sverige, Jakob Frimann Magnusson/Island och Heikki Elo/Finland.