Medlem / 181109

”Om de inte värdesätter min musik finns ingen anledning att samarbeta”

Sara Forslund Foto Hasse Persson

Idag, den 9 november, släpps Sveriges första rättvisemärkta album. – För mig är Fair Trade Music-konceptet totalt avgörande för hur framtidens musikskapande kommer se ut, säger Sara Forslund, singer-songwritern bakom ”Summer is like a swallow”. 


Foto: Hasse Persson

– Det är mycket glädjande att Sara Forslund som första svenska musikskapare nu släpper Fair Trade-musik. Vi har drivit på den här frågan, som ju är helt i linje med Skaps kärnfrågor och uppdrag, säger Skaps ordförande Alfons Karabuda.

Alfons Karabuda har sedan 2014 drivit initiativet och i egenskap av ECSA-ordförande suttit med i styrgruppen för Fair Trade Music.

Sara Forslund – ett rättvisemärkt album, vad innebär det?

– Det handlar om att artister, låtskrivare och kompositörer ska kunna leva på sitt musikskapande och därmed ha möjlighet att fortsätta skapa musik. Fair Trade Music International startades av tusentals musikskapare runt om i världen. De förser album och singlar med en oberoende Fair Trade Music-certifiering. Certifieringen visar vem i musiknäringskedjan som arbetar transparent, hållbart och etiskt. Det här gör det möjligt för både konsumenten och musikskaparen att tillsammans kunna samverka för en rimlig praxis.

Hur kom du fram till att du skulle göra fairtrade-musik?

– Jag hittade Fair Trade Music International av en slump på nätet och tyckte Lalondes* studie var superintressant och väldigt relevant. Jag blev förvånad hur lite som skrivits om studien i Sverige och att ingen annan tidigare hade släppt ett svenskt fair-trade-music album. Så jag bestämde mig tidigt för att jag ville vara den första! I samma veva hade jag beslutat att lämna mitt dåvarande skivbolag då jag haft några diskussioner med dem angående uteblivna förtjänster av streamingintäkterna. Ingenting medvetet från deras sida, men det väckte en del funderingar hos mig kring värderandet av artisternas skapande. Nu när Europaparlamentet nyligen röstade kring copyright-reglerna tror jag också – eller hoppas – att fler får upp ögonen för de långsiktiga konsekvenserna av den nuvarande digitala företagsmodellen. För mig är Fair Trade Music-konceptet inte bara något jag tycker är viktigt, utan totalt avgörande för hur framtidens musikskapande kommer se ut. Jag har, liksom många andra mindre indieartister, fått ta lån för att kunna ha råd att producera mitt nya album. Om det inte blir en förändring så kommer det dröja många år innan jag kommer ha råd att släppa ett nytt album igen. Kanske aldrig igen.

Du debuterade 2015, då på skivbolag. Vad har förändrats sedan dess?

– Mitt musikaliska uttryck är sig nog ganska likt, men jag har lagt mer tid och energi på själva produktionen av låtarna denna gång. Finslipat varje uttryck. Jag har vågat vara ännu mer lågmäld, och samtidigt tagit ut svängarna mer gällande till exempel stämmor och ljudbilder. Jag har också provat nya instrument, som ukulele, för att få variation i låtarnas uttryck. En viktigare förändring är att jag inte längre har någon ambition att försöka ”sälja in mig själv” hos skivbolag och väntar inte på deras gensvar som jag gjorde när jag var yngre. Det viktigaste för mig nu är att jag själv tycker om musiken jag gör och kan stå för den. Om de inte värdesätter eller förstår grejen med min musik så finns det ingen anledning att samarbeta med dem eller söka deras bekräftelse. Att ha musikalisk integritet är enormt viktigt för mig.

Har ditt arbete med musikskapandet förändrats? 

– Jag skulle säga att låtskrivandet alltid bör utvecklas och utmanas, men samtidigt så har jag alltid skrivit mina låtar på liknande sätt. Båda mina album skrevs på ungefär två veckor och jag skriver alltid text och musik samtidigt. Innan jag läste musikvetenskap på SU så kunde jag heller ingen musikteori, så allt gick på känsla och instinkt. Men det som har förändrats är min tilltro till mig själv. Jag har blivit säkrare på min egen förmåga och även min producentroll. Att stå helt utanför producerandet skulle vara otänkbart för mig. Men jag gillar också att samarbeta med andra producenter. Ingen annan än jag kan ju egentligen veta bäst ”hur jag ska låta och vad jag vill uttrycka”.

Finns det en röd tråd genom ”Summer is like a swallow”?

– Jag skulle säga att albumet är innovativt, drömskt och ganska ”krasst” på det sättet att jag inte förskönar kärleken eller livet. Smärtan och skönheten är för mig djupt förankrade i varandra och båda behöver få komma fram för att det ska bli intressant. Låtarna bär på en ”gammal själ”, men ljudbilderna är experimenterande och genreöverskridande. Att ha både harpa, syntar och ukulele på samma skiva och ändå få den sammanhängande har varit en intressant utmaning. Det är ingen typisk singer-songwriter skiva, och inte heller pop. Har aldrig varit intresserad av att skriva hits för sakens skull, utan jag vill bara skriva låtar som jag själv berörs av och kan stå för. Om det innebär att jag kommer leva fattigt för resten av mitt liv så får det blir så. Så länge ”min själ” finns med i det jag gör så är jag nöjd och kan leva med mig själv.

Vad inspireras du av?

– Mycket av poesi, naturen, metaforer, open tuning, drömska tankar och innerlighet. Att våga vara lågmäld i sitt uttryck som till exempel Nick Drake och Sophie Zelmani har också varit en viktig faktor i mitt låtskrivande. Att skala av det som är oviktigt och komma till kärnan, men samtidigt lämna det öppet för frågor, längtan och eftertanke.

 

*Fakta: Fair Trade Music

Certifieringen handlar om att artister, låtskrivare och kompositörer ska kunna leva på sitt musikskapande och därmed ha möjlighet att kunna fortsätta skapa ny musik. Den studie som ligger till grund för Fair Trade Music skrevs av ekonomen Pierre Lalonde och visar att det behövs en alternativ företagsmodell för att den digitala ekonomin ska kunna överleva. Detta var studiens tre viktigaste slutsatser:

1. Musik är undervärderat av de digitala plattformerna. Den nuvarande nivån av streamingtjänsternas omsättning som betalas ut är 60-70 procent. Aktieägarna prioriteras över artister, låtskrivare och kompositörer. I studien anser man att 80 procent av bruttointäkterna fördelade mellan alla rättighetsinnehavarna skulle vara mer rimligt.

2. Fördelningen av intäkterna är obalanserad. Multinationella skivbolag prioriteras före musikskaparna och andra i musiknäringskedjan. Studien föreslår en fördelning på 50/50 mellan de två främsta rättighetsinnehavarna, det vill säga skivbolaget/artisten och musikförlaget/artisten. Den nuvarande fördelningen är 94/6 till skivbolagens fördel.

3. Det råder brist på transparenta förhandlingar mellan de multinationella skivbolagen och streamingtjänsterna. Detta lämnar många artister, låtskrivare och kompositörer i ovisshet om vad som gäller kring deras faktiska ekonomiska villkor.

Läs mer om Fair Trade Music här:  http://www.fairtrademusicinternational.org/

 

Fakta: Sara Forslund

Singer-songwriter. Släppte sitt debutalbum ”Water became wild” 2015 på holländska skivbolaget Volkoren. Det nya albumet ”Summer is like a swallow” är en intim indie-folkmusikinspelning med elektroniska/experimentella inslag. Albumet har samproducerats av studiolegenden John Wood, och släpps på det gotländska skivbolaget Kaip. Kaip drivs av enbart artister och alla intäkter går direkt till artisten/musikskaparen själv. Detta är en av orsakerna till att ”Summer is like a swallow” får certifieringen.

Musikvideo till spåret ”Hard” hittar du här:

https://youtu.be/XITsJW6s7tQ