Hallå Ametist Azordegan, initiativtagare och host för Din Musikbusiness!

Hallå Ametist Azordegan, initiativtagare och host för Din Musikbusiness - vilka förväntningar har du på eventet som nu går av stapeln för femte gången?


Foto: Erikbyerik

- Det har blivit fullsatt varje år i de fem år vi arrangerat DMB, så förväntningarna är att det ska bli fullsatt även detta år. Jag upplever faktiskt att det är högre tryck på eventet i år, det bådar gott! En skillnad är att jag i år både jobbar hårdare på och vill att det ska komma fler ungdomar från förorterna. Så jag har pratat ihop med mig Studiefrämjandet och en kille som heter Hasti där, som ska få dit musikintresserade ungdomar från Rinkeby.

Hur kom du på idén med DMB från början?
- Det började med att popjuristen Andreas Wendén kontaktade mig 2013 och beskrev vad han upplevde som en brist på kunskap om musikbranschen bland unga som höll på med hiphopmusik. Jag tände till direkt. Som programledare och musikläggare på landets största hiphop-program på Sveriges Radio spelade jag och Stim-rapporterade låtarna utan att upphovsrättsinnehavarna hade registrerat dem hos Stim, för de visste inte ens vad Stim var. Mängden kunskap om musikbranschen kan kopplas till socioekonomisk tillhörighet. Dessutom var och är jag den som många hiphopaktörer vänder sig till för att få råd och tips kring infrastrukturen i musikbranschen. Så Andreas och jag hade gått runt och känt samma frustration. Nu ville vi göra skillnad ihop i ett gemensamt gratis event årligen för att hjälpa unga musiker och artister att bli smartare i musikbranschen. Det var en succé redan från start. Din Musikbusiness behövs.

Har du sett någon förändring i musikkollektivets medvetenhet och kunskaper kring rättigheter sedan du drog igång DMB?
- Definitivt, deltagare mailar mig i efterhand och berättar hur upplysta de känner sig efter Din Musikbusiness. Det är kvitto nog. De säger saker som att de applicerat våra råd direkt i möten med skivbolag som velat erbjuda dom avtal, att de suttit på mötet och tänkt på saker vi sagt. Så himla coolt! Jag blir så glad.

Vilka är de vanligaste misstagen musikskapare gör idag?
- Att de bli för glada när de får erbjudande om att bli signade och ser det som ett kvitto på att de nu kommer ha framgångar. Det leder inte bara till att de inte läser avtalen ordentligt och skippar att förhandla kring detaljerna, utan även till att de har lite omvänd attityd mot vad de borde ha. Istället för att vara tacksam borde de fråga skivbolagen: vad kan du göra för mig som jag inte kan göra själv? Om man är up and coming artist finns det rätt mycket man kan göra på egen hand genom sociala medier och tillgänglig teknik samt direktkontakt med publiken.

Varför ska man inte missa eventet i år?
- För att vi ständigt uppdaterar innehållet, med till exempel avtalens utveckling och nya sätt att sprida sin musik på. Varje år återkommer folk i publiken som varit med tidigare år just eftersom vi erbjuder ny information. Och varje år blandas både etablerade artister som är signade på majorbolag med artister som precis börjat.

Eventet äger rum på Bar Brooklyn i Hornstull, Stockholm. Det är helt gratis och SKAP kommer även sända live på Facebook om du inte har möjlighet att vara på plats. 
Mer info hittar du här>>

Publicerad: 
23 februari, 2018