"Det här är en kulturgärning"

"Det här är en kulturgärning"
En helg, ett album, 29 medverkande. Med skivan Riot Grrrl Sessions har punkmusikskaparen Canan Rosén och hennes vänner byggt en bit punk-historia - på rekordtid.


Riot Grrrl Sessions. Foto: Anna Ledin Wirén.

I början av 90-talet föddes den feministiska rörelsen Riot grrrl i nordvästra USA, som en reaktion mot de mansdominerade band som då tog stor plats på punkscenen. Band som Bikini Kill var viktiga förgrundsfigurer inom Riot grrrl-rörelsen, som kombinerade feminism med punk och politik. Nu hyllar ett gäng svenska musikskapare rörelsen med sin egen gärning: Riot Grrrl Sessions.

Canan Rosén, initiativtagare till Riot Grrrl Sessions! Berätta, vad är det, och hur föddes idén? 
- Allt började egentligen för flera år sedan med en idé om att starta ett renodlat riot grrrl-band. Men idén övergick till frustration eftersom alla grymma redan var upptagna i en massa band. Det var någonstans i den frustrationen som grunden till Riot Grrrl Sessions lades. Om jag samlade en massa grymma, fast under en extremt begränsad tid, då skulle ju folk kunna! Utifrån det föll alla bitar sakta men säkert på plats, och idén blev för bra för att inte genomföras. Så därför blev det som det blev: 12 musiker, en helg i en studio. Skriva och spela in en skiva finansierat genom crowdfunding. Samt att alla inblandade i alla led definierar sig som kvinna, icke-binär eller transpersoner. 

Ni crouwfundade projektet, var det tanken från början? 
- Nja, eller jo. Ganska snabbt så insåg jag iaf att det behövdes en massa stålars. Då kändes den här typen av gräsrotsfinansiering som crowdfunding faktiskt är som ett alternativ som verkligen passade projektet.

Fick ni ihop så mycket som behövdes?
- Ja och nej. Vi fick ihop så mycket att projektet gick att genomföra på en schysst nivå, men jag ligger ute med en del pengar fortfarande. Vi har fixat lite merchandise eftersom folk verkar vilja ha sådant, så jag hoppas vi går plus-minus-noll så ingen går back åtminstone. Det är så många inblandade och många har ställt upp gratis med sin tid, men det har fortfarande varit många och stora utgifter.

Hur många har deltagit i Riot Grrrl Sessions? 
- Sist jag räknade var det 29 personer inblandade i alla led. DEN LOGISTIKEN!

Var det någon som tackade nej? 
- Det var någon musiker jag frågade som inte kunde pga jobb och turné. Men det var ingen av dem som fick frågan som inte ville! 

Skriva, repa och spela in en skiva på bara en helg - går det?
- Det går om det är proffs inblandade och det är vi ju allihop. Sedan så har vi arbetat in i minsta detalj med att lösa logistiken. Planerat vilka som ska spela på vilken låt, i vilken ordning. Vi spelade in i studio Riksmixningsverket på Skeppsholmen (ABBA-Bennys studio). Den är väldigt stor och helt grym för ändamålet. Parallellt som vi spelade in låtar live i stora studion repade några andra i köket akustiskt, och en trappa upp hade vi en till ministudio där vi kunde lägga gitarr-, synth- och sångpålägg. Det pågick febril aktivitet överallt hela tiden. Linn Fijal, studiochef och huvudansvarig inspelningstekniker slet som ett djur tillsammans med Katti Grübmuller och Frida Claesson Jönsson som studioassistenter. Vi hade också två personer som ställde upp hela helgen med att åka och hämta maten (som vi också blev lite sponsrade med - tack Torpet), fixa kaffe och se till att alla hade det bra. Underbart upplägg.


Canan Rosén. Foto: Anna Ledin Wirén

Kan du beskriva stämningen och känslan under den här helgen?
- Så jävla bra stämning. Jag är supertacksam att alla gick in med sådan dunderinställning. Allt flöt på oerhört smidigt, det var som att det inte fanns några som helst ömma tår att trampa på. Jag tror också att den begränsade tiden gjorde sitt. Tre dagar kunde alla liksom hålla ihop. Hade vi hållit på i två veckor hade det varit helt annorlunda, haha!

Hur blev resultatet, hur känner du för den färdiga skivan?
- Vi hade ju lite låtidéer när vi gick in i studion. Men allt skrevs klart där, repades samtidigt som vi ställde ljud och vi kom alltså ut med 13 färdiga låtar. 13 låtar!!!! Som inte ens fanns innan helgen. De är jävligt feta. Det är lite olika stil på låtarna som också speglar de musiker som var med och de musiker som medverkar på de olika låtarna. Vi hade olika line ups på varje låt. Det kommer finnas någonting för alla...eller rättare sagt, gillar du rock, punk, garage, elektronisk punk, postrock, hårdrock, lite metal och poppunk så kommer du garanterat hitta något du tycker om på skivan! Alla som är med är ju väldigt duktiga musiker och låtskrivare, så det är hög kvalitet rakt igenom. Det är framför allt texterna som flätar samman skivan. Det är också i texterna som Riot grrrl-perspektivet verkligen kommer fram. Jag är superstolt över skivan. Även om jag visste att det skulle bli grymt så är det här något av en kulturgärning. 

Vad har den ursprungliga Riot Grrrl-rörelsen betytt för dig personligen, och för punkrörelsen i Sverige?
- För mig har det varit som en trygg plattform som jag vet alltid finns där om jag behöver den. En gemenskap jag alltid kan vända mig till om jag behöver. I och med internet har det växt och blivit ännu starkare och större. Med ett par knapptryck kan jag lätt komma i kontakt med likasinnade personer över hela världen. Det finns en enorm kraft i det! Jag känner att jag har ett ansvar att föra Riot Grrrl vidare till kommande generationer. Jag vill att de ska kunna känna att rörelsen finns där för dem också, om de behöver och önskar den.

Hur hittade du själv punken/punkrocken? 
- Jag såg en tecknad serie när jag var 10 som heter Jem and the Holograms som handlade om två rockband med bara tjejer. Sedan var jag hooked. Det var där och då jag bestämde mig för att jag minsann också skulle spela i band.

Du har varit en del av flera band, just nu Twin Pigs där du spelar gitarr och sjunger. Har du också skrivit musik själv? 
- Jag har skrivit egna låtar sedan jag var 12 år. Det är en del av mitt blod nu. Jag har skrivit till mig själv, mina band men också lite till andra. Det är något jag måste få hålla på med en viss del av min tid, annars går jag sönder inombords typ. I höstas skrev jag klart musiken till Twin Pigs nya skiva Scandinavian Nightmare som släpps i höst och jag är extremt stolt över de låtarna. Bara en håller på kommer en aldrig sluta utvecklas. Både på instrumenten en behärskar och som låtskrivare. 

Har du några tips till nya, hungriga musikskapare som vill ta sig fram i branschen? 
- Du ska ha kul, njuta av musiken och vara kreatör, men om något “mer” ska hända behöver du också vara beredd på att jobba hårt. Det är många band- och artistdrömmar som har dödats av musikbyråkrati och administration, men om du är beredd på det är det lättare att hantera. Det mesta jobbet sker bakom kulisserna. Lär du dig att uppskatta den sidan av artisteriet också kommer det gå mycket enklare. 
Använd internet, använd de communities som finns till gemenskap och pepp i första hand, nätverkande i andra hand. Står du inte stark i din musik och ditt artisteri kommer tvivlet döda dig. Då är det bra att ha bra folk omkring dig. Våga be om hjälp, våga be om pepp. 
Har du en dålig period, som en svacka i att skriva nytt material, bara fortsätt. Lägg inte ner, det vänder igen efter ett tag. 

Vad lyssnade du på senast?
- Pianoversion av musiken till tv-spelet av Final Fantasy, post-hardcorebandet Petrol Girls, The Baboon Shows nya skiva, Twin Pigs nya osläppta låtar, Bully’s senaste samt L7’s nya singel I came back to bitch.

TILLBAKA TILL STARTSIDAN