SKAP expert i SvD:s Ekonomistudio om streamingtjänster

Med anledning av att Spotify firar 10 år intervjuades SKAP:s ordförande Alfons Karabuda i SvD:s Ekonomistudio, i morse.


SKAP:s ordförande intervjuas i Ekonomistudion om streamingtjänster som Spotify. Skärmdump från SvD Näringsliv.

Att mycket förändrats i musikbranschen under dessa 10 år råder det naturligtvis ingen tvekan om, men vad har det egentligen betytt för musikskaparna?

– Ja, det är mycket enklare att få ut sin musik, på olika plattformar, även om man inte har ett skivbolag i ryggen. Dock skall man inte förväxla detta med att faktiskt också nå ut till sina lyssnare. Det är oerhört svårt att höras i bruset. Det kräver stort marknadsföringskunnande och resurser för att marknadsföra sin musik. Vi har ju övergått från album till enstaka låtar och det viktigaste formatet är spellistor idag. Den som har kontrollen över spellistorna har också kontrollen över intäkterna, då bara ca 20% av användarna gör aktiva val, säger Alfons Karabuda.

Branschen krisade ju även före Spotifys inträde - somliga hävdar att bolaget faktiskt kom som en räddande ängel - håller du med?

– Branschen krisade till stor del på grund av illegal nedladdning och en del av de personer som byggde upp tekniken för strömmande musik var också med om att skapa programvaran som användes för illegal nedladdning. Spotify har betytt mer för konsumenten än för den enskilde låtskrivaren. För förlagen och skivbolagen är naturligtvis intäkterna från strömmande media oerhört viktiga eftersom dom har så stora kataloger: "många bäckar små”-effekten. Sammanfattningsvis har Spotify har betytt oerhört mycket för konsumenterna, blivit en livräddare för skivbolagen och förlagen, blivit en viktig intäktskälla för vissa artister och vissa låtskrivare. 

I början kom ju högljudd kritik från artisterna om den låga ersättningen och flera stora artister som Magnus Uggla och Bob Dylan vägrade ha sin musik på Spotify - men idag hittar man de flesta där - vad har hänt?

– Artister som har stora kataloger och fördelaktiga avtal med sina skivbolag kan tjäna pengar på streaming. Problemet är för alla de artister som sitter fast i dåliga avtal skrivna före digitaliseringen som skivbolagen inte vill ändra. Många artister ser Spotify som en marknadsföringskanal. Dom kan tjäna pengar via konserter, reklamkontrakt etc. Problemet är att låtskrivarna ofta inte har de möjligheterna. I stort skall vi naturligtvis se Spotify som den fantastiskt fina tjänst för lyssnare som den är. Vi behöver bara fortsätta verka för att fördelningen av de intäkter man får in via tjänsten också når de som skapat musiken. Och att man ger credit till de som skapat innehållet. Något SKAP ju samarbetat med Spotify kring och som gett resultat. Med det tycket jag vi gratulerar Spotify, 10 år, säger Alfons Karabuda.

Se inslaget i Ekonomistudion här>>

Publicerad: 
5 oktober, 2018