”Det är naturligt för mig att tillägna musiken till platser”

I oktober fick han SKAP:s Instrumental-pris med motiveringen ”En fritänkande multikonstnär vars ödsliga och sublima musik spänner över många genrer. En orädd musikskapare som alltid visar upp fingertoppskänsla, fantasi och glädje.” Daniel Ögren är gör-det-självaren som älskar att jobba med andra.


Foto: privat


Du släpper din skiva ”Brev från Leksand” idag, grattis! Hur kan du beskriva den; finns det en röd tråd?

– Stort tack! Jag är väldigt stolt och glad över denna skiva. En stor anledning till min glädje över detta är att jag varit så kompromisslös under hela processen och följt det jag hört i mitt huvud. En annan viktig anledning är att jag valt musiker med omsorg och låtit dem få ta plats med sina unika röster. Det finns en röd tråd, detta är en fortsättning på en tidigare utgivning av mig som heter "Brev till Kristinehamn". Båda dessa skivor är för mig viktiga musikaliska rum att dels få vara i, men också att dela med mig av. Jag gör till största delen instrumental musik och i dessa två skivor tar jag ut svängarna så mycket jag kan. De är dessutom starkt länkade till geografiska platser som gjort och gör djupa avtryck inom mig.

Du verkar överlag ha en stark relation till olika platser och inspireras av dem i ditt skapande.

– Ja! Jag skriver inga texter (i alla fall inte hittills) och när jag gör musik så ser jag mycket färger och landskap. Därför är det naturligt för mig att tillägna musiken till platser, men även personer som fångat mitt medvetande.

Hur har ditt sound utvecklats sedan ditt förra album?

– Hm. Ja, det har blivit lite mer raffinerat och jag har större intresse av att låta instrumenten få sjunga ut under större frekvensomfång. Jag har dessutom expanderat min musik med fler typer av ljudkällor som skulle kunna föra tankarna åt världsmusik. 

Du har producerat, spelat in och mixat själv. Gör du alltid så?

– Ja! Jag gör inte det med vilja alla gånger. Det är bara så att jag inte kan stänga av mitt skapande. När jag går in i ett kreativt stadium så måste jag jobba på liksom, då kan jag inte vänta med att spela in congas/piano/bas/gitarr eller vad det nu skulle vara för instrument. Jag är för ivrig helt enkelt, och så tycker jag ibland att det blev riktigt bra med till exempel ful-congas, haha! Så ofta så har jag hunnit göra ganska många saker i processen innan jag tar in någon som adderar sin röst till det hela. Jag älskar att jobba med andra och känner många gånger att jag har försatt mig i en knivig situation när jag sitter ensam och både trycker på knapparna och samtidigt ska leverera på ett instrument. Många gånger längtar jag efter att sitta i en studio tillsammans med ett stort gäng människor som tillsammans jobbar kreativt. De samarbeten jag haft med bland andra Ulrik Ording har varit så otroligt utvecklande och inspirerande och jag längtar ofta till att jobba mer så.

Samma fråga om instrumenten: du har själv spelat de flesta och spelat in ”lager på lager”. Vad är det som tilltalar dig i den metoden - eller är det en ekonomisk fråga?

– Bra fråga och relevant. Jag har nu gett ut sju skivor sedan 2011, några av dem har jag kunnat finansiera med hjälp av stipendier, men det är ett faktum att jag hade kunnat köpa mig ett hus i inlandet för pengarna jag lagt ut på bara själva utgivningarna... Så, varför gör jag det då? Jag är väl kanske lite envis, eller så tycker jag bara att det är väldigt viktigt med musik. Det spelar mindre roll för mig att det kostar att producera musik. Med just denna skiva har jag valt att spela det mesta själv därför att jag letat efter ett specifikt sound jag har haft i huvudet, dock ska jag medge att det denna gång kändes bättre i plånboken, det ska jag inte att sticka under stol med. Det är dock inte anledningen till att denna skiva kom till på detta sätt.

Vad gäller instrumenten så är det gitarren som är din grund. När du komponerar, gör du det då på gitarr?

– Jag är gitarrist i grunden och började med jazz i högstadiet/gymnasiet och sedan vidare till Skurups Folkhögskola. Jag har alltid spelat på gitarrer som funnits i hemmet under uppväxten men pianot har varit en lika viktig del av min musik. Dock har jag aldrig utvecklat mitt hantverk på piano, så därför är pianot ett mysterium för mig - ett mysterium som många gånger leder till nya låtar. När jag skriver på gitarr måste jag nästa alltid stämma om gitarren i någon Joni Mitchell-stämning. Hennes sätt att traktera gitarren har nog varit ett av de mest inspirerande gitarrspel under hela min musikaliska utveckling. Så, låtar kommer både från att jag spelar piano och gitarr.

Så hur växer de andra instrumenten in i låtarna? När och hur kommer du på att ”det vore fett med en sax här”?

– Många gånger så beror det på att jag har så otroligt kompetenta vänner runt mig och som alla har många bra idéer! Jag är inte stolt av mig på det sättet, att jag tror att jag ensam ska komma på det bästa för min musik. I slutändan är det jag som väljer, men fram tills dess så är jag öppen för nästan ALLA idéer. Jag pratar mycket med mina vänner och ber om feedback.

I en gammal recension av ditt album ”Brev till Kristinehamn” från 2014 beskrivs det av recensenten ”som Kraftwerk spelad av folkmusiker”. Vad tänker du om det? 

– Jag blir glad! Jag har ingen direkt relation till Kraftwerk annat än att jag vet vilka de är och har hört någon låt då och då. Jag gillar folkmusik-kopplingen, folkmusik är fett. Typ, fett som i fett att musik finns. 

Vilka perioder eller händelser i livet har varit viktiga för din utveckling som musikskapare?

– Oj, mitt liv... Jag skulle nog säga så här: jag är musikalisk, så som många människor är, de flesta. Sedan finns det händelser i mitt liv som gjort att jag behövt känna trygghet och utveckling. Musiken ger detta till mig, trygghet och utveckling.
Eftersom det fanns mycket musik i mitt hem och jag har vuxit upp med två uppmuntrande föräldrar så var det så naturligt att spela. Det är så integrerat i hela min person. Under vägen har det funnits viktiga personer runt omkring mig som fått mig fortsätta arbeta med musik. De flesta av dessa viktiga människor är mina medmusiker, men speciellt en person har varit väldigt närvarande och viktig: min gitarrlärare Hans Kant på kommunala musikskolan i Kristinehamn. 

Vilken musik lyssnar du själv på? Några ”husgudar”?

– Under min uppväxt var det Joni Mitchell, Pat Metheny, The Beatles och Bill Frisell som gjorda starkast intryck på mig. Nu så lyssnar jag på allt möjligt, men om radion är på (vilket den ofta är) så är det P1. 

Din produktionstakt verkar ganska hög, nästan ett album per år. Finns det någon stress i detta, eller är det ett naturligt tempo för dig?

– Ja, jag har kanske känt någon form av stress över att komma igång med saker. Jag gillar inte tanken på att jag skulle sitta och vänta på inspiration, det funkar inte för mig. Men jag kommer att låta saker få ta lite längre tid framöver. Jag är tvåbarnsförälder och vill ge mina barn större delen av min tid. Sättet jag har jobbat på hittills har varit sena nätter och otaliga försök till att göra en snabb mix medan gröten blir klar och barnen själva förhoppningsvis får på sig rätt sko på rätt fot. Så kommer jag inte fortsätta.

Kör du fast i skapandet ibland?

– Ja! Då ser jag på film eller bara accepterar att jag inte kommer vidare med det jag då håller på med. Jag kanske börjar på något annat och sedan kommer den första idén nästan alla gånger ut förr eller senare. Jag har erfarit genom åren att vissa idéer aldrig vill släppa taget om mig förrän de får blomstra. Det är märkligt, jag kan till en början tycka att det är en riktigt dålig idé, men sen helt plötsligt har den letat sig fram på något sätt i någon annan låt eller produktion och jag gillar det då, haha.

Lever du på musiken?

– Sedan jag blev förälder 2013 har jag jobbat heltid, men mest deltid, som elektriker vid sidan av musiken. Det gick inte att leva på musiken då, så jag bestämde mig för att jobba med något konkret dagtid, så kunde jag jobba med abstrakt musik på kvällstid efter att jag varit med barnen. Detta har slitit hårt på mig och jag har nu bestämt mig för att satsa helt och hållet på musiken. Jag vet att det behövs instrumental musik och jag kommer fortsätta att skapa sådan.
Jag är involverad i många olika projekt, både som musiker och producent. Jag gör många olika saker, och det ger bra syre till skapandet. 

Publicerad: 
23 november, 2018