Musikaliska rum

Jean-Paul Wall är filmmusikkompositör och skriver musik till allt ifrån Uppdrag Granskning till Hollywoodfilmen Spinning Man med Pierce Brosnan. Men han har ett även en roll som kurator av Scandics hotellmusik, vilket betyder att han modererar, uppdaterar och informerar om den musik som spelas i hotellkedjans olika utrymmen.

Vi pratade med Jean-Paul och Robert Wilhelmsson, konceptansvarig på Scandic om vad det kan ge att vara extra noggrann när det gäller musikurval i offentliga miljöer. 

Musik till öppna ytor i ett hotell. Varför behövs det?
Robert: ”Vi lägger mycket tanke bakom de öppna ytorna gällande logistik, design och interiör eftersom vi vill att alla våra gäster skall få en bra upplevelse när de vistas här. Musiken är helt enkelt en väldigt viktig komponent för hotell som vill bjuda på en bra helhetsupplevelse.”
Jean-Paul: ”Ett rum på ett hotell kan ha många funktioner: spa, frukost, arbetsyta, lunch, middag, nattklubb och sedan tillbaka till spa igen. Men en av de få sakerna som ändras i rummen är musiken. Den kan beskrivas som ett ’kontrakt’ med gästerna. Musiken kan hjälpa hotellet att signalera för gästerna vilket, ge en känsla av lugn och säkerhet, arbetsro, after work och så vidare.”

Vad finns det för likheter mellan filmmusik och musik till ett hotell?
Robert: ”Med musik kan vi försätta lyssnaren i en viss sinnesstämning och liksom i film är det viktigt att det sträva efter harmoni mellan rummets intryck och det som strömmar ur högtalarna, den skall liksom följa händelserna i utrymmet. Olika scener utspelas under dagens lopp och då vill man att musiken plockar upp denna energi och ’handling’.”
Jean-Paul: ”Filmmusik har en ledsagande och pedagogisk roll, den ska användas för att göra publiken uppmärksam på variationer i handling. Även frånvaron av musik kan vara oerhört stark i en scen, actionscener utan musik är till exempel väldigt effektfullt. När det gäller hotell kanske man snarare vill signalera att ’här är det okej att sätta sig och ta en öl’.”

Vad kan det betyda när man skapar förväntan med musik hos sin publik eller hos sina gäster?
Robert: ”Musiken bör tillsammans med andra instrument som belysning, interiör, logistik, mat och andra upplevelser användas för att bygga förväntan och leverera den upplevelse vi önskar.”
Jean-Paul: ”Om du ska spela musik på en middag eller fest, tänk på att försöka inkludera alla. Och fundera över vad du vill att musiken ska åstadkomma, ska den entusiasmera, inspirera eller kanske till och med förbrylla? Om du vill spela Etiopisk Jazz på din AW tror jag att du kanske behöver förklara varför, om du själv hört den på en klubb eller en resa, till exempel.”

Vad betyder upphovsrätten i ett sådant här sammanhang?
Robert: ”Det viktiga är att kunna få tillgång till verk och att den som står bakom får sin skäliga ersättning. Rättvisa kanske är mitt korta svar.”
Jean-Paul: ”Det kan vara en pedagogisk utmaning att förklara värdet av upphovsrätten, men ett enkelt exempel är Haymarket (ett hotell vid Hötorget i Stockholm) som bara spelar musik ifrån 1930- och 40-talen. Vill man ha det så är det svårt att ta sig runt upphovsrätten. Men det gäller all fantastisk musik. Vill man ha Max Martin? Vill man ha Lady Gaga? Vill man ha Ella Fitzgerald? Vill man ha alla minnen kvalitativ musik ger upphov till? Då måste vi ha en fungerande upphovsrätt! Scandic är  företag som gladeligen bidrar till upphovsrätten – både genom sina Stimlicenser och genom att ta musiken på allvar. Och vi har flera spännande satsningar på gång för ny musik under 2019. All musik som spelas i hotellens system rapporteras till Stim så vi kan tydligt se att pengarna kommer fram. I höstas kom till och med ett tackkort från en upphovsperson som fått Stimutbetalningar från Scandic!”

Foto: Moodswing

 

 

Publicerad: 
28 februari, 2019